بررسی تیغه چینی و انواع آن

تیغه چینی: یکی از مراحل انجام سفت کاری ساختمان است. مراحل سفت کاری ساختمان به ترتیب عبارتند از: پی کنی، اجرای فونداسیون، ساخت ستون‌ها، ساخت تیرها، اجرای سقف‌ها و تیغه چینی. در این مرحله، پس از ساخت ملات، شروع به چیدن بلوک‌ها بر روی یکدیگر می‌کنیم. بعد از پایان یافتن عملیات تیغه چینی، نازک کاری شروع می‌شود.

تیغه چیست و تیغه چینی به چه معناست؟

تیغه در معنای لغوی دیواری است که از آجر و یا خشت خام ساخته شده باشد. این اصطلاح در ساختمان سازی به معنای چیدن آجر، بلوک و مصالح مربوط به ساختمان سازی است. در واقع به جای استفاده از این کلمات، اصطلاح تیغه به کار برده می‌شود. تیغه چینی به جهت جداسازی فضاهای کاربری از یکدیگر، انجام می‌شود.

انواع تیغه چینی در ساختمان

نوع تیغه چینی بر اساس مصالح ساختمانی مورد استفاده در آن، مشخص می‌شود. در این قسمت به بررسی انواع تیغه چینی خواهیم پرداخت.

تیغه چینی با آجر

تیغه چینی برای دیوارهای داخلی، با استفاده از آجر با ضخامت ۱۰ سانتی متر انجام می‌شود. به این امر آجر چینی نیز گفته می‌شود. برای اتصال آجرها به یکدیگر از ملات ماسه سیمان (نسبت سیمان به ماسه باید یک به شش باشد) استفاده می‌شود. به منظور چسبندگی بهتر آجرها باید آنها را زنجاب کرد. به این معنا که آنها را یکبار در آب فرو برد و سپس روی ملات قرار داد و همچنین وارد کردن ضربه‌ای آرام به آجر باعث اتصال بهتر آن به ملات می‌شود. در تیغه چینی با آجر حتما باید از شاقول استفاده کرده و ریسمان کشی در طول آن انجام شود. جهت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به مقاله راهنمای اجرای آجر چینی در سازه مراجعه کنید.

در گذشته روش‌های مختلفی برای اجرای آجر چینی در سازه وجود داشت که امروزه بسیاری از آن‌ها منسوخ شده‌اند زیرا این امر نیازمند روش‌های نوین و استاندارد می‌باشد. فعالان و متخصصین در این حوزه سعی بر این دارند تا به بهترین نحو این مبانی را ارائه دهند، چرا که آجر چینی در زیرساخت‌ها، تاسیسات اصلی و همچنین روساخت یک سازه، به کنترل شرایط و همچنین کیفیت مصالح متعدد نیاز دارد.

مصالح مورد نیاز برای آجرچینی چیست؟
مصالح مورد نیاز برای آجرچینی چیست؟

مصالح مورد نیاز برای آجر چینی

 آجر

همانطور که می‌دانید، آجرهای مورد استفاده در امور اجرایی باید دارای ویژگی‌های استاندارد باشند که مهمترین آن‌ها، رنگ، سختی و بافت آجر می‌باشد. در اصل آجر باید دارای شکل و فرم منظمی باشد تا تمام وجوه آن به طور یکسان فشار را تحمل کنند و تیز بودن لبه‌های آن سبب می‌شود تا در هنگام قرارگیری و دیوار چینی فضای خالی به وجود نیامده و سطح دیوار یکنواخت باشد.

ملات

موادی که برای تولید ملات به کار می‌روند باید کاملاً استاندارد باشند تا کیفیت لازم را برای چسبندگی تامین کنند. برای ملات سیمان باید از سیمان پرتلند تازه یا سیمان پوزولانی که براساس استانداردهای لازم تولید شده‌اند، استفاده شود.

سنگدانه‌های مورد استفاده برای تولید ملات باید تمیز، نوک تیز و فاقد هر نوع مواد اضافی باشند. سنگدانه‌های درشت یا متوسط ​​باید برای ملات غنی استفاده شوند و سنگدانه‌های ریز، برای ملات‌های ضعیف به کار روند. برای تهیه ملات باید مواد مورد نیاز را به دقت اندازه گیری کرد تا نسبت‌های لازم رعایت گردند. در ابتدا باید سنگدانه و سیمان را به صورت خشک با یکدیگر مخلوط کرد تا ملاتی که به دست می‌آید، دارای رنگی یکنواخت باشد. سپس باید به آرامی به مخلوط به دست آمده آب افزود. ملات مناسب برای استفاده باید حتما تازه باشد، از ملات مانده، به هیچ عنوان نباید استفاده کرد.

نحوه چیدمان آجر

روش های متعددی برای چیدمان آجر وجود دارد که عبارتند از:

روش بادبزنی: در روش بادبزنی ابتدا سطح مورد نظر برای آجر چینی را به قسمت‌های مربعی تقسیم می‌کنیم. سپس هرکدام از این قسمت‌ها را به صورت افقی یا عمودی با آجر پر می‌کنیم.

روش آبشاری: در این روش نیازی نیست که آجرها را با زاویه قائم در کنار یکدیگر قرار دهیم. بلکه می‌توانند زوایای دیگری نیز داشته باشند.

۱-روش هشت و گیر: در این روش آجرها به صورت تو رفته یا بیرون زده چیده می‌شوند و حالتی سایه روشن و بسیار زیبا ایجاد می‌کنند.

۲-روش نیمانیم: این روش از روی هم قرار دادن آجرها به صورت افقی و با یک الگوی ساده انجام می‌شود.

۳-روش رگ چینی: در روش رگ چینی آجر چینی به واسطه ترکیب آجرهای یک رنگ و ایجاد طرح و نقش‌های متفاوت در سطح انجام می‌شود.

تیغه چینی با بلوک سفالی

جهت تیغه چینی با بلوک سفالی، از بلوک‌های با ضخامت ۱۰ سانتی متر به صورت یک لایه و بدون فوم پلی استایرن استفاده می‌شود. برای چسباندن این بلوک‌ها به یکدیگر از ملات ماسه سیمان استفاده می‌شود.

امروزه در عملیات تیغه چینی از بلوک سفالی به جای آجر استفاده می‌شود که دلیل آن وزن پایین بلوک سفالی (به دلیل تو خالی بودن آن) و سرعت بالای اجرای آن (به دلیل اینکه ابعاد بلوک سفال بزرگتر از آجر است) می‎‌باشد. مهمترین ایراد بلوک سفالی، شکننده بودن آن است. احتمال شکستن بخشی از بلوک در هنگام سوراخ کردن دیوار و یا هنگام ایجاد شیار برای تاسیسات برقی و … وجود دارد.

تیغه چینی با بلوک سیمانی

اجرای بلوک سیمانی مشابه با اجرای بلوک سفالی است. مهمترین دلیل استفاده از بلوک سیمانی، مقاومت بالای آن نسبت به دیگر مصالح تیغه چینی است. ضخامت بلوک‌های سیمانی مورد استفاده در دیوارهای داخلی ۱۰ سانتی متر است و با استفاده از ملات ماسه سیمان به یکدیگر متصل می‌شوند. در گذشته بلوک‌های سیمانی وزن بسیار بالایی داشتند. اما امروزه این بلوک‌ها اغلب از سبکدانه‌های طبیعی و صنعتی ساخته می‌شوند و به این ترتیب وزن بسیار پایینی دارند.

ابزار مورد نیاز برای تیغه چینی

ابزار مورد نیاز برای این عملیات عبارتند از:

متر، شمشه، استانبولی، ماله، ریسمان، تراز، تراز لوبیایی و شاقول. مهمترین مصالح مورد نیاز برای عملیات تیغه چینی، انواع بلوک و ملات هستند.

مراحل اجرای تیغه چینی

تیغه چینی در فضای داخلی ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید مراحل اجرای آن را به خوبی بدانیم. در این قسمت به بررسی مراحل تیغه چینی می‌پردازیم.

  1. مرحله اول

    در ابتدا باید محل دیوارچینی را با استفاده از متر تعیین کنیم. در پروژه‌های بزرگتر و حساس، برای مشخص کردن محل دیوارچینی به صورت دقیق باید از دوربین نقشه برداری استفاده شود.

  2. مرحله دوم

    در این مرحله باید محل تیغه چینی را آب پاشی کرد تا ملات به خوبی به کف بچسبد. سپس مقدار ملات مورد نیاز را بر روی کف ریخته و با ماله سطح آن را صاف می‌کنیم. بهتر است ضخامت اولین لایه ملات ۲ سانتی متر باشد تا اتصال به خوبی صورت گیرد.

  3. مرحله سوم

    برای تعیین تراز افقی رج اول می‌توان یکی از سه روش زیر را انجام داد.
    ۱-اجرای آجر در هر طرف
    ۲-تعیین تراز با استفاده از شلنگ تراز
    ۳-تعیین تراز با استفاده از تراز لیزری
    سطح عمودی آجر را با استفاده از تراز لوبیایی، تراز می‌کنیم. باید دقت کنیم که بین هر دو تیغه، به اندازه یک بند انگشت فاصله باشد (ضخامت لایه‌های ملات باید حداقل ۱٫۵ سانتی متر باشد).

  4. مرحله چهارم

    پس از اتمام رج اول روی آن ملات می‌ریزیم و رج‌های بعدی را به مشابه آن اجرا می‌کنیم. پس از اجرای هر رج، از شاقول استفاده می‌کنیم تا چک کنیم که تیغه‌ها به صورت عمودی در یک امتداد قرار داشته باشند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کرده‌ایم تا تیغه چینی را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهیم، در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با کارشناسان شرکت هوملکس، با ما تماس بگیرید.

دفتر تهران

۲۸۳ ۲۸۴ – ۰۲۱

دفتر کرج

۵۱۲۵ ۳۴۲۰ – ۰۲۶

مدیر فروش

۰۹۱۲۱۰۲۷۶۶۷

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *